keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

5. LUOKKALAISTEN MIKÄMIKÄ-PÄIVÄSUUNNITELMA

MIKÄMIKÄ-PÄIVÄ 5.-LUOKKALAISILLE
Pohjanlammen koululla
ARVOTUT PARIT:
Jemina & Lotta
Laura & Taru
Jenni & Anna
ALKULÄMPPÄ
1.       Oppilaat tekevät itselleen nimilaput maalarinteipistä. (JEMINA OTTAA TEIPIN MUKAAN)
2.       Fiilisjana, luokan toisessa päässä on HYVÄ fiilis, toisessa HUONO fiilis. Halukkaat oppilaat saavat kertoa, miksi he ovat asettuneet janalla siihen kohtaan mihin ovat. Jako kolmeen -> 3 ryhmää.
3.       Tunneilmaisu pareittain: musiikki soi, oppilaat liikkuvat vapaasti tilassa ottamatta kontaktia muihin (ei parhaan kaverin vieressä). Kun musiikki lakkaa, oppilaat ottavat parin itselleen. Valitsevat A:n ja B:n. Ensin A esittää tunnetta, B:n pitää arvata. Sitten B esittää tunnetta, joka A:n pitää arvata. (Esim. J Karjalainen tai Pariisin Kevät)
TAVOITE: Tunteiden tunnistaminen.

1.     DRAAMA-RASTI
Sosiodraama: Hahmot laitetaan valmiiksi kirjoitettuun tilanteeseen. Improvisaatiota; mennään hahmoon, mutta omilla ajatuksilla ja tunteilla. Esimerkiksi, jos hahmosi on tappanut jonkun, miettii, miltä itsestä tuntuisi siitä tilanteesta ja miten itse käyttäytyisi/mitä sanoisi jne.
Tilanteet:
1.      Kolme henkilöä. Oppilas1 on kertonut toisen salaisuuden, eli Oppilas2:sen luottamus on petetty. Salaisuus: Oppilas2 on ihastunut Oppilas3:een.

2.      Kolme henkilöä. Oppilas1 ja Oppilas2 ovat jättäneet Oppilas3:sen ulkopuolelle. Ryhmä on ollut tiivis kolmikko aiemmin, mutta nykyään Oppilas1 ja Oppilas 2 ovat vain kahdestaan, eikä Oppilas3:sta pyydetä mukaan juttuihin koulussa tai vapaa-ajalla.­­­

3.      varavaihtoehto: Oppilaalla on tiedossa esitelmä­­

TAVOITE: Tunteiden tunnistamista, empatiakyvyn kehittäminen (tietoisuus toisen tunteista), voimakkaiden tunteiden hallinta.

TUNNE TÄYSIN YLI:
1. Nauru
2. Itku
3.Kreisiys
4. Rauha
Tavoite: Heittäytyminen.


2.     MUSIIKKI-RASTI

1.       Kuunnellaan musiikkia, vaihdetaan kappaleita. Oppilaat piirtävät kuvaa, jossa väri vaihtuu tunteen mukana. Harjoituksen lopuksi mietitään miksi tietty väri on tietty tunne ja missä kyseinen tunne tuntuu. Tarvikkeet: paperia, puukyniä, liituja ja alustoja.

2.       Luetaan kappaleen lyriikat (PMMP-Lautturi?), pohditaan pienissä ryhmissä niitä. Kysymyksiä: millainen tekstin tunnelma on? Miltä kirjoittajasta tuntuu? Mitä tunteita herättää sinussa itsessäsi? Mitkä sanat erityisesti saavat tunteet aikaan? Mikä on kappaleen sanoma? Kuunnellaan kappale. Pohditaan: vahvistuiko/muuttuiko jne. tunne?

3.       Kuunnellaan kappaleita, liikutaan musiikin mukana. (esim Jorge Mendes- Cold, First Aid Kit-Wolf, Up Town Funk, Kyla La Grang, VeronicaMaggio-Välkommen in, Iron Maiden- Fear of The Dark, Vivaldi-Winter, Frank Sinatra-Moon River). Tarkoituksena huomata miten tunteet vaikuttavat oloon ja liikkumiseen, tunteiden (huomaaminen &) ilmaisu.

3. RUNORASTI
1. Tehdään itsestä kertova aforismi/runo lehdistä leikatuista sanoista(tai kirjaimista, lauseista).
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1305637525674

Tavoite: itsetuntemus ja identiteetti.

Tarvikkeet: lehtiä, saksia, liimaa, kartonkeja.

LOPPUPURKU:
Käydään läpi rasteja.
Mietitään ensin draamarastia: miltä tuntui eläytyä tarinoihin ja tilanteisiin? Onko helppoa/vaikeaa? Miltä tuntui heittäytyä?
Sitten musarastia: Miltä tuntui? Mikä kivaa/ mikä ei? Osaisitko nyt hyödyntää musiikkia tunteiden käsittelemisessä tms?
Runo: Oliko helppo keksiä itsestään runoa?
Ylipäätään millainen olo jäi päivästä?
Jos aikaa jää, toteemieläin.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti