tiistai 7. huhtikuuta 2015

Työpajojen idea pähkinänkuoressa

Mikä on opetuksemme ydin ja näkemyksemme opetuksessa? Mitä ilmiömme parissa ja sitä käsitellessä tulee oppia? Millaista muuta kompetenssia opetuksemmee tuottaa oppilaalle?
  • tunteiden nimeäminen ja ilmaiseminen
  • omien tunteiden tunnistaminen, käsitteleminen ja hyväksyminen
  • muiden tunteiden tunnistaminen ja tulkitseminen
  • empatiakyvyn kehittäminen
  • itsetuntemuksen lisääminen ja vahvistaminen


Mihin uuden opetussuunnitelman toimintakulttuurin periaatteisiin opetuksemme liittyy ja miten? Mitä laaja-alaista osaamista sen on tarkoitus kehittää?

Opetuksemme liittyy uuden opetussuunnitelman toimintakulttuurin periaatteista hyvinvointiin ja turvalliseen arkeen sekä vuorovaikutukseen ja monipuoliseen työskentelyyn. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueista tunnekasvatus liittyy läheisimmin itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin. Tunnekasvatus lisää itsetuntemusta ja -luottamusta, omien ja muiden tunteiden ymmärtämistä ja kohtaamista. Se myös tukee oppilaiden kokonaisvaltaista oppimista ja kehitystä yksilöinä ja osana suurempaa ryhmää. Tunnetaitojen hallitseminen on lisäksi olennainen osa sosiaalista vuorovaikutusta.

Miltä opetuksemme näyttää
  • opettajan perustyön näkökulmasta
    • oppilaslähtöiseltä
    • oppija on toimija, opettaja on ohjaaja
  • koulukulttuurin näkökulmasta
    • perinteisestä poikkeavalta
    • yhteistoiminnalliselta
    • oppilaslähtöiseltä
  • yhteistyön näkökulmasta
    • yhteistyö kuraattorin, psykologin ja terveydenhoitajan kanssa
    • yhteistyö perheiden kanssa
  • mediakasvatuksen näkökulmasta
    • eri medioiden vaikutukset tunteisiin
    • miten tunteet näyttäytyvät eri medioissa.

Arviointi

Työpajojen onnistuminen oppilaiden, opettajien ja meidän näkökulmasta. Jatkuva arviointi päivien aikana havainnoimalla, sekä iltapäivän loppupurku eli ryhmäkeskustelu ensin oppilaiden ja sitten luokanopettajan kanssa. Arviointiin olisi voinut vielä liittää oppilaiden itsearvioinnin, jonka avulla olisi saatu enemmän tietoa oppilaiden oppimisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti